keskiviikko 8. joulukuuta 2010

Finndomon reklamaatiot ja hieman Fenestraakin

Finndomo onkin jännä yritys. Se ei tuntunut ottavan mitään kantaa reklamaatiooni. Voisin olettaa heidän kanssaan käytyjen keskustelujen pohjalta, että tällä blogilla on osuutta asiaan. Esimerkkinä aiemmin mainitsemani kiero ulko-ovi on yksi reklamaation aihe johon olen odottanut vastausta jo pari viikkoa. Syyskuun 26. päivä 2010, edustaja kävi myös ottamassa valokuvan rikkinäisestä ikkunankarmista, tuostakaan ei ole sen jälkeen kuulunut mitään. Mitäpä tässä nyt voi tehdä, aivan sama kuin menisi huutamaan lumihankeen juttujaan. No, voinpahan ainakin neuvoa: kannattaa harkita keneltä ostaa talopakettinsa.

Parhaani mukaan olen koittanut estää ihmisiä tulemasta huijatuksi "suurelementtien" ostossa, ilmeisesti se on kiellettyä. En sitten tiedä, onko muut talotoimittajat minkälaisia kauppakumppaneita, itsellämme nyt on tällaisia kokemuksia tämän toimittajan kanssa ja tuskin toista taloa koskaan rakennamme joten kokemukset jäävät tähän. Se on kuitenkin totta että esim. toisen rautakaupan myymät "toisen" talotehtaan tuotteet myydään yhteenliitettyinä pienelementteinä, vaikka ne tehdään oikeasti samassa talotehtaassa, ainakin myyjän mukaan. Omatalo taas harhauttaa nimeämällä saman toimituksen vakiosuurelementiksi. Vakiosuurelementti on kuitenkin jo nimeltään sellainen ettei se anna tavallisen ihmisen olettaa muuta kuin suurelementtitoimitusta. Vastuustahan luistetaan sitten kertomalla että suurelementin ainoa virallinen kriteeri on elementin pituus metreinä, vaikka ne olisivatkin vain yhteennaulattuja pienelementtejä. No, meidän tapauksessahan asia on hieman eri, kuten aiemmista kirjoituksista voi päätellä. Puutalo siis yhdistyi Omataloon kaupanteon aikana ja meidän elementtitoimitus vaihdettiin meille siitä kertomatta.

Laitoin reklamaation jälleen kerran tuosta ulko-ovesta, tällä kertaa eri jakelulla ja pallo siirrettiin ovitoimittajalle. Fenestralle. Sieltä tulikin erittäin epäystävälliseen sävyyn kirjoitettu sähköposti jossa lähestulkoon syytettiin asiakasta viallisesta tuotteesta. Pari kuvaa lähetin heillekin mutta uhkasivat että reklamaatio on heidän osaltaan käsitelty, kolhuiset ja kierot ovet ovat sitten kai kuranttia tavaraa.

Enpä minä ole koskaan ollut asiakassuhteessa Fenestran kanssa, selvittäköön talopaketin toimittaja toimitusvirheet alihankkijoidensa kanssa, ei minulla ole aikaa moiseen hiekkalaatikkoleikkiin.On se kumma kun maksavaa asiakasta saa pompotella näin ja vastuu siirretään asiakkaalle. Kumma kun vääntyneestä naulasta ei tarvitse reklamoida rautakaivoksen louhintavastaavalle.

Semmoista purnausta tällä kertaa, tämä juttu alkoi yllättäen etenemään ja siksi tätä joutui hieman editoimaan näin jälkikäteen ja tämä on nyt uutena päivityksenä, vanha on poistettu.

Alla sitten vielä Fenestran viralliset toleranssit, jotka kannattaa katsoa läpi ennenkuin tehdään kauppoja heidän kanssaan:
http://www.fenestra.fi/portal/suomi/fenestra/yhteystiedot/yhteydenotto/reklamaatiot/ovivirheen_maaritys/

3 kommenttia:

  1. Ikävä juttu, että toimittaja ei vastaile.
    Omalla kohdalla vasteaika reklamaatioon mitattiin tunneissa, kun olivat tehtaalla epähuomiossa tehneet yhdestä oviaukosta 20cm liian korkean.
    Noin 2 tuntia sähköpostin lähettämisen jälkeen asennuksista vastaava henkilö soitti ja kysyi onko korjauksella kova kiire vai voidaanko odottaa viikon verran.

    Toimittaja oli Jokeri talot.

    VastaaPoista
  2. Finndomon reklamaatiovastaava laittoikin meiliä että "ei tainnut mennä tuo reklamaatio Fenestralle ihan niinkuin elokuvissa". Lupasi tulla viikonloppuna käymään ja katsomaan virheet. Tuohon kaveriin olen kyllä tosi tyytyväinen, hänhän se paljasti myös että olemme saaneet pienelementit tilaamamme suurelementtien tilalle.

    Hupaisaa on että löysin vanhoja tilauspapereita ja tilaamme suurelementit, saimme tarjouksen noista ja lopulta myyjän ketku vaihtoi kauppakirjaan pienelementit tilalle. Kyllähän tuossa sen verran kusetuksen makua on että tulee kyllä vielä mietittyä mitä asian suhteen tekisin. Nyt ei vain ole aikaa paneutua tuohon.

    VastaaPoista
  3. Ihan samoja kokemuksia Finndomon kanssa toimimisesta. Eli reklamaatioihin ei vastata vasta kuin usean kyselyn jälkeen, jos silloinkaan. Osa toimitussopimuksen mukaisesta toimituksesta pahasti myöhässä.
    Kukaan siellä ei tunnu ottavan vastuuta asioista eikä informaatio alihankkijoiden kanssa tunnu toimivan ollenkaan.
    Olen todella pettynyt Finndomon/talotehtaan toimintaan. Myyjä sen sijaan on hoitanut asiansa.

    VastaaPoista